اسپات و فیوچرز

تفاوت بین اسپات و فیوچرز چیست؟

بازار اسپات و فیوچرز از جمله بازارهای معاملاتی بوده که افراد زیادی در سراسر دنیا طرفدار انجام معامله در این دو بازار هستند. علت پرطرفدار بودن انجام معامله در این بازارها، مربوط به ویژگی‌ها و شرایط منحصربه‌فرد این دو بازار است. در این مقاله از آرکاکوین سعی نمودیم به معرفی و بیان ویژگی‌ها و مزایای اسپات و فیوچرز بپردازیم. اگر علاقه‌مند به معاملات دیجیتالی هستید، توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله، همراه ما باشید.

آشنایی با معاملات اسپات

آشنایی با معاملات اسپات

اگر مدتی است در معاملات بازار ارز دیجیتال فعالیت می‌کنید، حتما تاکنون در کانال سیگنال ارز دیجیتال نام معاملات اسپات را بسیار شنیده‌اید و اگر به تازگی در این راه قدم گذاشته‌اید، ادامه مطلب را از دست ندهید. باید گفت بازار اسپات به نوعی بازار نقدی بوده؛ زیرا در این بازار، طرفین در یک معامله، پرداخت‌های مربوط به معامله را از پیش انجام داده و فرد خریدار از طریق ارزهای فیات یا واسطه‌های مبادله، دارایی را از فرد فروشنده خریداری می‌کند.

ابر ایچیموکو چیست؟ همه چیز درباره Ichimoku Clouds
مطالعه بیشتر

در این بازار، بسته به نوع دارایی، اغلب موارد، تحویل دارایی به صورت فوری انجام می‌شود و عموم مردم می‌توانند به انجام معامله بپردازند. سرعت معامله دارایی‌ها در این بازار بالا بوده و در تمام بازارهای دنیا شامل فارکس، طلا، بورس، ارز دیجیتال و تمام محصولات فیزیکی دیگر، معاملات اسپات انجام می‌شود. هزینه در این بازار فوری پرداخت شده و تحویل دارایی هم فوری انجام می‌گردد. این معاملات در صرافی‌های غیر متمرکز، متمرکز و حتی خارج از صرافی هم انجام می‌شود.

معامله اسپات برای چه افرادی مناسب است؟

همانطور که می‌دانید، بازار ارز دیجیتال، بازاری است که هر شخص بسته به توانایی خود می‌تواند کسب سود کند و اگر فرد حرفه‌ای و با استعدادی باشید، می‌توانید در اغلب بازارهای کریپتو، ترید کنید. اما به هر حال در هر بازار به‌خصوصی، معمولا اغلب افراد از یک دسته هستند و معاملات اسپات نیز از این قائده مستثنی نیست. معاملات اسپات یکی از انواع بازارهایی است که تقریبا تریدرهای تازه‌کار یا سرمایه‌گذاران جدید در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. دلیل آن هم چیزی جزء داشتن ریسک کمتر نسبت به فیوچرز نیست.

در واقع اسپات می‌تواند آغاز مسیری برای تریدرهای آینده باشد؛ چرا که با ویژگی‌هایی که ارائه می‌دهد، می‌تواند در کنار کسب سود، یک راه آموزشی نیز باشد. پس اگر به تازگی وارد این بازار شده‌اید، پیشنهاد می‌شود ابتدا از این بازار استفاده کنید.

مزایای معاملات اسپات

در این قسمت قصد داریم به بیان برخی از مزایای اسپات بپردازیم که شامل موارد زیر هستند:

  1. داشتن شفافیت

    شفافیت را می‌‌توان به‌عنوان ویژگی شاخص و بارز معاملات اسپات عنوان کرد. علت شفاف بودن، انجام معاملات با یک قیمت‌ رایج که برای تمام طرف‌ها به طور کامل شناخته شده هستند و یا به عبارتی در حوزه عمومی قرار دارند را می‌توان عنوان کرد. داشتن این ویژگی و انجام معاملات در حوزه عمومی باعث شده که اجرای قراردادهای لحظه‌‌ای بسیار آسان‌تر صورت بپذیرد. در این معاملات افراد قادر خواهند بود که از قیمت‌‌های روز گذشته برای انجام معاملات امروز استفاده نمایند.

  2. عدم نیاز به سرمایه اولیه زیاد و مستقر بودن آن

    دیگر ویژگی که می‌‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین مزیت‌‌های معاملات اسپات به آن پرداخت، مستقر بودن سرمایه است. باید گفت که به طور معمول در انجام این معامله، نیاز به داشتن سرمایه اولیه بسیار زیادی وجود ندارد. انجام این معاملات درست در مقابل بازار آتی قرار دارد. در بازارهای آتی حتما نیاز است که حداقل یک مبلغی به عنوان سرمایه گذاری وجود داشته باشد که در مواقعی این مبلغ سرمایه گذاری می‌‌تواند مبلغ قابل توجهی نیز باشد.

  3. انعطاف پذیری

    یکی دیگر از مزیت‌‌های این معاملات، داشتن انعطاف پذیری است. مشتریان در این بازار دست بسیار بازی دارند و آن‌ها می‌‌توانند در صورت عدم رضایت کامل از قیمت‌‌ها و شرایط، سرمایه خود را نگهداشته و صبر کنند تا معامله بهتری را پیدا کرده و یا این که در حجم بسیار پایینی معامله خود را انجام دهند.

آموزش الگوی سر و شانه در تحلیل تکنیکال
مطالعه بیشتر

معایب انجام معاملات اسپات

در ادامه مطلب اسپات و فیوچرز به معایب معاملات اسپات می‌پردازیم. در کنار تمام مزایا، تنها چند نقطه ضعف و ایراد وجود دارد که وجود آن‌‌ها قادر نبوده بیشتر معامله‌گران را از فعالیت در این بازار منصرف کند. البته، شاهد آن‌ هستیم که تنها برخی از تریدرهای بازار ارز دیجیتال از فعالیت در این بازار معاملاتی سر باز زده‌اند. این معایب شامل موارد زیر هستند‌:

  1. ریسک معاملات

    داشتن ریسک در معامله‌ها یکی از معایب بازار معاملاتی اسپات است. در این بازار امکان آن وجود دارد که سرمایه‌گذاران قبل از این که دارایی آن‌‌ها به قیمت بالا و واقعی برسد، دارایی‌های خود را به فروش رسانده و از دست بدهند. علت وجود چنین مشکلی، نداشتن ثبات در بازار برخی از کالاها است و قیمت کالاها و ابزارها در این بازار نوسانات بسیار زیادی دارند.

  2. هدینگ

    هدینگ از معایب دیگر معاملات اسپات است. در این باب باید گفت که از این بازار نمی‌توان به چشم یک راه موثر برای تولید و مصرف کالا نگاه کرد و به همین دلیل ریسک معاملات نقدی در این بازار را نمی‌شود کاهش و یا کنترل کرد.

  3. عدم وجود یک برنامه ریزی

    در معاملات مستقیم این امکان وجود دارد که طرفین بر سر زمان تحویل و تسویه با یکدیگر توافقاتی انجام دهند. این درحالی است که در معاملات لحظه‌ای به طور کامل این امکان وجود ندارد و برنامه ریزی دقیقی در آن وجود نخواهد داشت.

آشنایی با معامله فیوچرز

در ادامه مطلب اسپات و فیوچرز با ما همراه باشید. یکی دیگر از شیوه‌‌های سرمایه گذاری که به فرد سرمایه‌گذار این امکان را می‌دهد که پس از تحلیل یک ارز، سود خود را به حداکثر میزان برساند، فیوچرز است. در این معاملات، دو طرف معامله، با یکدیگر توافق می‌کنند که در تاریخ مشخص شده یکی از افراد، دارایی فرد دیگر را با یک قیمت توافقی خریداری نماید. قیمت دارایی از قبل مشخص شده و افراد بدون توجه به قیمت کنونی دارایی، طبق توافق قبلی دارایی را خرید و فروش می‌کنند.

بهترین ایردراپ ها ۲۰۲۳ Best Airdrops
مطالعه بیشتر

به عبارت دیگر باید گفت که معاملات فیوچرز، نوعی قرارداد مشتقه بوده که این معامله از طریق ارز دیجیتال ارزشمند شده است. در این معامله شما به نوعی مذاکره می‌نمایید و با توجه به شرایط، پیش‌بینی می‌کنید که آیا در آینده ارز دیجیتال کاهش پیدا می‌کند یا افزایش، و طبق آن معامله خواهید کرد. این بازار به شما امکان آن را می‌دهد حتی در یک بازار نزولی سود کنید و به کسب درآمد برسید.

معاملات فیوچرز برای چه کسانی مناسب است؟

ابتدا این نکته را ذکر کنیم که معاملات فیوچرز نسبت به اسپات، بسیار متفاوت است و تفاوت آن نیز به دلیل وجود تحلیل‌های زیاد و فشارهای روانی مختلف است. به طور مثال شما باید به انواع نمودار خوانی یا تحلیل تکنیکال مسلط و یا دارای یک شخصیت با ثبات و به دور از هرگونه احساسات باشید. دلیل تأکید بر احساسات و داشتن یک ذهن قدرتمند این است که معاملات فیوچرز معمولا در بازه‌های زمانی کوتاه، بازدهی خوبی دارند و اگر تحمل این شرایط را نداشته باشید، نمی‌توانید در این بازار کار کنید.

بنابراین پیشنهاد می‌شود اگر به این شرایط عادت ندارید، از معاملات اسپات یا اکانت‌های دمو (آزمایشی) شروع کنید تا پس از یادگیری، با سرمایه اصلی وارد بازار شوید.

مزایای معاملات فیوچرز چیست؟

مزایای معاملات فیوچرز چیست؟

انجام معاملات فیوچرز مزایایی را به دنبال دارد که در این قسمت به بیان تعدادی از این مزایا خواهیم پرداخت:

  1. حدس از روند بازار

    انجام معاملات آتی ارز دیجیتال در بازار فیوچرز فرصتی را برای شما فراهم می‌آورد تا با توجه به حدس و گمان خود از بازار، اقدام به انجام معاملات نمایید. اگر گمان می‌کنید قیمت ارز دیجیتال رشد خواهد کرد، به راحتی می‌توانید یک قرارداد طولانی مدت ببندید و در آینده سود خود را افزایش دهید.

  2. پوشش دادن ریسک قیمت

    از ویژگی‌های خاص و متمایز این بازار، پوشش ریسک است. شما با تهیه یک قرارداد آتی برای فروش دارایی‌‌های دیجیتال خود می‌توانید ریسک کاهش قیمت را از بین ببرید‌. زمانی که بازار نزولی است، این استراتژی بسیار کارآمد خواهد بود.

  3. تنوع زیاد بازار

    در این بازار هزاران جفت ارز ارائه شده و سرمایه‌گذاران هیچ محدودیتی در زمینه انجام معامله و سود کردن ندارند و می‌توانند به اختیار، ارز مورد نظر خود را انتخاب نمایند.

  4.  نقدینگی بالا

    داشتن نقدینگی بالا یکی دیگر از ویژگی‌های بازار فیوچرز است. این ویژگی امکان آن را می‌دهد که معامله‌گران هر زمان که تمایل داشتن، وارد بازار شوند و در صورت تمایل از آن خارج گردند.

آشنایی با فناوری DePin و ارزهای دیجیتال مهم آن
مطالعه بیشتر

معایب معاملات فیوچرز

این معاملات دارای معایب زیر است:

  1. بسیاری از معامله‌گران برای انجام معامله در بازار آتی، به مقدار بسیار زیادی پول قرض می‌کنند. این در حالی است که با کوچک‌ترین اشتباه در پیش‌بینی، معامله‌گر، تمام سرمایه خود را از دست می‌دهد.
  2. قوانین مارجین و اهرم در این معاملات آزادتر بوده و به هر میزان که اهرم بیشتر باشد، سود و در کنار آن ریسک ضرر کردن و لیکویید شدن بیشتر است.
  3. از معایب معاملات فیوچرز، عدم کنترل بر روی رویدادهای آتی است. بسیاری از مسائل نظیر مسائل اقتصادی، سیاسی و … در بازارهای آتی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند.

تفاوت بین اسپات (Spot) و فیوچرز (Futures)

تا به اینجای مقاله شما با مزایا و معایب هر کدام از معاملات آشنا شدید. اکنون برای شناخت کامل، سعی کردیم تا تفاوت‌های مهمی که برای هر فردی تاثیر گذار است را برای شما گردآوری کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید:

  1. کسب سود از ریزش یا رشد قیمت

یکی از موارد مهم در تفاوت بین اسپات و فیوچرز، کسب سود است. در بازار اسپات شما تنها راهی که برای کسب سود دارید، پیش‌بینی رشد یک ارز و خرید آن است. اما در بازار فیوچرز شما می‌توانید در کنار سود از رشد قیمت، از ریزش قیمت نیز با استفاده از پوزیشن‌های long و short در ارزهایی مانند اتریوم سود داشته باشید.

  1. ریسک معاملات

به مانند قسمت‌های بالا که اشاره شد، معاملات اسپات ریسک کمتری نسبت به فیوچرز دارند و برای تازه‌کاران مناسب است. اما در فیوچرز شما نیاز دارید تا آموزش‌های مناسبی را مانند تحلیل تکنیکال یا کنترل احساسات برای معامله بهتر یاد بگیرید.

  1. مالکیت دارایی

یکی از مواردی که همواره سوال تریدرهای تازه‌کار است این است که در کدام بازار می‌توان مالکیت کامل دارایی را بدست آورد؟ در پاسخ باید گفت که در اسپات شما پس از انجام معامله، سریعا دارایی خریداری شده را دریافت می‌کنید و می‌توانید آن را ذخیره، انتقال یا مجددا به فروش برسانید. اما در فیوچرز شما حتی اگر با اهرم 1 نیز معامله خود را انجام دهید، باز هم مالکیتی نخواهد داشت و نمی‌توانید آن را انتقال دهید.

آموزش سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال
مطالعه بیشتر

خلاصه

حتما تاکنون در زمینه معاملات ارزهای دیجیتال، اصطلاحاتی نظیر سبدگردانی ارز دیجیتال، کپی تریدینگ، بازارهای اسپات و فیوچرز و … را بسیار شنیده‌اید. ما در این مقاله از آرکاکوین به طور کامل در مورد اسپات و فیوچرز توضیحاتی را ارائه دادیم و مزایا و معایب هر کدام از این بازارهای معاملاتی را بررسی کردیم. حال شما می‌توانید با توجه به اطلاعات ارائه شده، تفاوت‌های موجود در این دو بازار معاملاتی را نسبت به یکدیگر بسنجید.

سوالات متداول

  • انجام معاملات اسپات چه مزایایی را به همراه دارد؟

معاملات اسپات مزایایی نظیر داشتن شفافیت، عدم نیاز به سرمایه اولیه زیاد و مستقر بودن آن و داشتن انعطاف پذیری را به همراه دارد.

  • نحوه معامله در بازار فیوچرز به چه گونه‌ای است؟

 نحوه معامله در این بازار به گونه‌ای است که شما به نوعی مذاکره می‌نمایید و با توجه به شرایط، پیش‌بینی می‌کنید که آیا در آینده ارز دیجیتال کاهش پیدا می‌کند یا افزایش، و طبق آن معامله خواهید کرد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

درخواست عضویت

درخواست عضویت

با تکمیل فرم ، درخواست شما برای عضویت در کانال سیگنال یا مشاوره خصوصی یا کپی تریدینگ یا سبدگردانی قابل رزرو است. همکاران ما در کمتر از ۲۴ ساعت با شما تماس خواهند گرفت.